AEROLIFE

Eurotrip 2012

Dvanáctá etapa (Carlisle - Blackpool)

Následující den ráno kontrolujeme počasí. Stále je ovlivněno koncem přecházející fronty, která by měla odeznít během několika málo hodin. Vyrážíme tedy na letiště, připravujeme vše potřebné a přichází doba čekání. Většina z nás při pohledu na souvisle zataženou oblohu s neustálým deštěm v žádnou pozitivní změnu nevěří, ale dle radaru by opravdu měla přijít. Nakonec tomu tak opravdu je a oblačnost se začíná protrhávat a déšť ustává. Na letišti tou dobou čekáme spolu s posádkou vrtulníku, patřícího britské královské rodině.

Po vzletu pokračujeme po plánované trase na západní pobřeží, za pár minut je ale vidět, že je skryto v neprostupné oblačnosti, přecházíme tedy na plán B a chystáme se obletět Lake District z druhé, východní, strany. Mraky jsou přibližně v takové výšce, jako vrcholky kopců tohoto pohoří, nadletět ho tedy nelze. Řídící je s naší volbou spokojen (zájem řídících o bezpečnost letu, zejména co se týče vytrvalosti (množství paliva) a volby trasy, je v Anglii výrazně vyšší, než v ČR) a nebrání nám tedy nic pokračovat v naší trase. Řídká oblačnost se občas „válí“ po zemi, ta se nás ale příliš týkat nemusí. Jedinou komplikací by mohl být jeden průsmyk, který musíme proletět, než se dostaneme z jedné nížiny do druhé. Oblačností jsme stlačeni pod vrcholky kopců necelých 300m nad terén, letová dohlednost je ale stále více, než 10km. Jak se průsmyk blíží, jsme vedeni v jedné poměrně úzké stopě, kde nás drží z jedné strany oblačnost, z druhé terén a z obou stran hory. V případě nouze máme stále dostatečnou rezervu pro otočení se zpět, odkud jsme přiletěli, GPS ale v jednu chvíli, stejně jako v Annemasse, hlásí červené hory (vyšší, než je výška letů) po obou stranách naší trasy, což je pro ni jen špatně „zkousnutelný“ problém. Po pár desítkách vteřin se zas uklidňuje a zbytek letu je spokojená. Od teď by vše mělo být jen snažší...si myslíme. Oblačnost nás po chvilce začíná tlačit níž a níž až na samotná minima, na kterých jsme ještě schopni se pohybovat.

Víme jen, že odteď bude terén až k moři jen a pouze klesat a že v Blackpoolu je CAVOK. Po několika minutách opravdu vylétáme do modrého nebe z pod hradby oblačnosti, která se mohutně tyčí za námi. Tady člověk zjistí, jak lze v praxi použít výcvik létání v nízkých výškách, rovněž je více než kdy jindy prohloubena spolupráce posádky, kdy jeden má na starosti navigaci a monitorování výšky terénu, který se nesmí znenadání začít zvedat a druhý přesné vedení letadla po trati a udržení přesně stanovené výšky. Samotný let v těchto podmínkách je hlavně pro relativně nezkušené posádky psychicky poměrně náročný, o to větší uvolnění přichází s náhlým zlepšením venkovních podmínek. Nikdy ale nesmí být v letu pokračováno, není-li jistota ve zlepšení podmínek pro let v cílové destinaci, nebo pochybnosti ze strany posádky v přeletu význačné překážky v trase letu – ať už se jedná o terén, nebo zakázaný prostor.

Přistání v Blackpoolu probíhá opět tak, jak má, pojíždíme už na jistotu dle instrukcí z věže. Na zemi se zdravíme s českou posádkou L410 Manx2, operující na krátkých linkách po Británii.

Na stojánce po doplnění paliva zas pořádně myjeme Julku, aby byla opět nejhezčím letadlem v Anglii a zbývá nám jen počkat na Milenu. Ta přijíždí po pár minutách, cestou se stavujeme na pláži. K vodě je to ještě pořádný kus cesty, velmi mírný sklon pláže odlišuje příliv a odliv vzdálenosti moře více než kilometrovou vzdáleností. Postupující vodu lze pozorovat v reálném čase, pohybuje se několika centimetry za vteřinu. Perfektní je také výhled na pobřeží, lze vidět kilometry na každou stranu. Brzy již ale míříme s lady Milenou zpět do Prestonu. Ten večer vznikají všechny video materiály, které máme k dispozici, zejména její vzkaz dětem do ČR v souvislosti s pořady o panu Wintonovi. S ním se máme setkat již zítra. Plán je takový, že Milena za ním pojede vlakem, my poletíme do White Walthamu a poté se sejdeme přímo ve městě Maidenhead na nádraží. Společně pojedeme za panem Wintonem a po obědě proběhne plánovaný let s ním na palubě. Plán je to dobrý, zbývá ho uskutečnit.

Fotogalerie

About us Contact