AEROLIFE

Moroccan Tour 2013

náhled obrázku

Introduction

14.10.2013

Our Moroccan Tour took place in summer 2013. The route led from Hamburg, Germany, through France, Spain and Gibraltar to Morocco. In the second half of the journey, we planned the route to lead along the Mediterranean Coast from Gibraltar all the way to Venice, Italy. The return trip to Prague led across the Alps, through Bolzano and Innsbruck. The goal of the expedition was the exchange of experience and information between the public and pilots, travellers and anybody who wanted to broaden the ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Prolog

14.10.2013

Po úspěšném absolvování výletu do Anglie skrz sedm států západní Evropy, Eurotripu 2012, na sebe nenechala myšlenka na další podobný letecký výlet dlouho čekat. Původní nápad vůbec nezvažoval let podobného rozsahu, v plánu bylo se Zlínem 43 prolétat několik alpských letišť. Ten se nám však kvůli několika technickým potížím a následně již horšícímu se podzimnímu počasí nepodařilo zrealizovat. Již dlouho jsme měli ale v plánu navštívit Gibraltar, malé Britské území ležící na samotném jihu Španěls ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Úvod

14.10.2013

Finální přípravy na let započaly přibližně půl roku předem, podařilo se navázat spolupráci s Marockým velvyslanectvím v Praze, které nám vytvořilo velkou morální a hlavně informační oporu. Velkou finanční náročnost projektu bylo rovněž potřeba řešit, přeci jen jsou naše osobní zdroje velmi omezené (zejména v případě té stále studující části posádky) a z toho důvodu jsme se rozhodli oslovit mnohé společnosti s prosbou o sponzoring. V posledním šibeničním měsíci před odletem byla navázána spoluprá ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den první (Hamburg-Verdun)

14.10.2013

Celý let máme naplánovaný, potřebné věci jsou nakoupeny a den odletu se nezadržitelně blíží. Den před odletem se přesouváme do Hamburku, kde je naše „Julka“ hangárována. Ještě jednou kontrolujeme výhled počasí, který vypadá velmi příznivě, a na další den tedy plánujeme letět přímo do naší první zastávky, francouzského Verdunu. Po příjezdu na letiště podáváme letový plán, na letiště ve Verdunu se nám ale dovolat nedaří. Naštěstí není PPR, a tak vyrážíme vstříc nejdelší části celého výletu – let ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den druhý (Verdun-Eperney)

15.10.2013

V pondělí ráno příliš nespěcháme, máme v plánu jen kratší, zhruba čtyřicetiminutový let do nedelakého Épernay, kde máme domlouvenou prohlídku vinařství úspěšné české podnikatelky Libuše Gonet-Šulcové. Po příjezdu na letiště však nastává šok. Jsme zde sami a ani slibovaná obsluha čerpací stanice se zde nenachází. Zkoušíme volat na číslo nalepené na stanici, nicméně se ozývá francouzská dáma, která, po chvilce pokusu o doruzumění se, zavěšuje telefon a dále jej již nezvedá. Pečlivě počítáme paliv ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den třetí (Eperney-Tours)

16.10.2013

Po absolvování 800 km dlouhé cesty z Hamburku do Épernay přes Verdun máme v plánu pokračovat k Atlantskému oceánu, do města Biscarrosse. Ale jak už to tak bývá, v letectví plány sedí pouze na papíře... Ráno nás probouzí sluneční paprsky pronikající do našeho pokoje. Venku je jasná modrá obloha, teploměr již z rána ukazuje neúprosných 28 °C. V plánu máme let dlouhý přes 600 km a tento pohled nás naplňuje optimismem. Kontrola meteo map nás však velmi rychle umírňuje - od západu bude postupovat st ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den čtvrtý (Tours-Biscarrosse)

17.10.2013

Ráno po sobě již fronta zanechává pouze zbytky altokumulů a našemu postupu dále po trati již nic nebrání. Rozhodujeme se nastoupat nad ně a stoupáme tedy do letové hladiny 65, čímž zároveň nadletíme TMA několika letišť a vyhneme se průletům pár vojenských prostorů. Cesta v hladině je mírně monotónní a my se jen těšíme, až spatříme pobřeží Atlantiku. Po zhruba hodině a půl letu se před námi začíná rýsovat větší vodní plocha - ke všeobecnému zklamání se však ještě nejedná o oceán, nýbrž koryto ře ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den pátý (Biscarrosse-Madrid)

18.10.2013

Další den máme v plánu přelet dále na jih do Madridu. Po příjezdu na letiště se loučíme s velmi ochotným personálem na věži, který nám prý fandí a přeje šťastnou cestu. U pobřeží se nachází mírná inverze a my začínáme stoupat pro přelet Pyrenejí. Bohužel zjišťujeme, že máme headwind zhruba 30 uzlů, ale kvůli blížícím se horám není možné klesat. Francouzský řídící nás předává španělskému a my se naposledy loučíme „Bonjour!". Nastává ovšem mírný šok. Na třetí pokus se nám podaří navázat spojení. ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den šestý (Madrid-Gibraltar)

19.10.2013

V původním plánu letu do Gibraltaru počítáme s přistáním v Córdobě, důležitým atributem je však možnost celního odbavení nutného k letu mimo Schengenský prostor. Po konzultaci se zaměstnanci letiště v Madridu volíme, místo neřízeného letiště Córdoba, sázku na jistotu – letiště Sevilla. Odlétáme a v následujících třech hodinách nás nečeká nic než poušť. Navigace bez použití GPS je kvůli absenci téměř všech navigačních prvků, mimo stereotypní vrchoviny, velmi obtížná, ne-li nemožná. Přes 200 kilo ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den sedmý (Gibraltar)

20.10.2013

Den poté je pro nás neletový, věnovaný pozemní prohlídce města a zejména známé gibraltarské hory. Afrika je od nás vzdálená na dohled, dělí nás od ní jen necelých 30 km. Třicet kilometrů, které se pro mnohé uprchlíky z Afriky staly a stále stávají osudnými. O samotném městě se říká, že je „britštější“, než Británie, po několika málo dnech zde strávených toto rčení nemůžeme v nejmenším zpochybnit. Sám určitě stojí za návštěvu, výhledy ze 426m vysoké skály jsou dokonalé, rovněž se vyplatí si malin ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den osmý (Gibraltar – Rabat)

21.10.2013

Ráno přicházíme na letiště, kde se nás opět ujímá náš známý handlingář Paul. Poplatky platíme kartou, avšak nikoliv přes platební terminál, ale poskytnutím veškerých údajů, jinak to nelze. I když se nejedná o nijak zabezpečenou metodu, vše proběhlo v pořádku. Přistání včetně všech dalších poplatků vyjde na necelé 4000Kč, což je opravdu hodně, na druhou stranu vzhledem ke všem okolnostem spojených s přistáním na jednom z nejunikátnějších světových letišť to člověk pochopí. Bezpečností prohlídka p ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den devátý a desátý (Rabat-Fes)

22.10.2013

Druhý den ráno máme v plánu připravovanou návštěvu Českého velvyslanectví, nejsnazší způsob dopravy tam, i kamkoliv po městě, jsou všudypřítomné „petit taxi“. Každé z těchto malých modrých aut zejména francouzských značek může vést maximálně tři lidi, za to je doprava s nimi extrémně levná. Kilometr vyjde na cenu kolem 6Kč, nástupní sazby se většinou nevedou. Co se týče cenové úrovně v ostatních oblastech lidského zájmu, tak velmi levně se zde dá koupit ještě např. jídlo a automobilový benzín. T ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den jedenáctý (Fes-Tanger)

23.10.2013

Alae nás doprovází až na letiště, kde přichází na řadu volba trasy. Trasu bychom rádi naplánovali přímo na sever, po letové cestě vedoucí z Fesu do Tangeru. Ověřit aktivaci vojenských prostorů ležících přímo v cestě prý ale není reálné, uvažujeme tedy i západní variantu zpět k Rabatu a na sever podél pobřeží. Mezitím přichází šéf zdejšího stanoviště řízení letového provozu, vcelku milý chlapík, který, aby podložil svůj zájem, kontroluje a kopíruje naše doklady od letadla. Poté stačí už jen podat ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den dvanáctý (Tanger-Gibraltar)

24.10.2013

Druhý den vstáváme s východem slunce, na letišti jsme za pár minut. Přes operační dispečink ABS JETS ještě potvrzujeme náš příletový slot, podáváme letový plán a odlétáme. V 8:03 se naposledy zdviháme z půdy Afrického kontinentu. Zákaz přeletu Tangeru platí již teď a s patřičnou rezervou se mu vyhýbáme. Kontaktovat španělské řízení Sevilla control bychom měli již teď, pokoušíme se o to mnohonásobně, vždy neúspěšně. Jinak velmi profesionální marocké řízení nám radí jen vše zkusit znovu. Nejmenším ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den třináctý (Gibraltar-Ibiza)

25.10.2013

Ráno opět na Gibraltaru se probouzíme mírně později než obvykle, zmožení poznáváním města a místní skály, která připravuje pilotům přilétávajícím na místní letiště peprné chvilky. Čeká nás však náročný den - máme v plánu přelet do Barcelony s mezipřistáním na nedalekém letišti v Almeríi, protože v Gibraltaru nejsou na GA provoz příliš zvyklí a nemají k dispozici AVGAS. Zároveň zde provedeme celní odbavení, zbytek letu proběhne již v Schengenském prostoru. Po příchodu na letiště se nás ujímá mís ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den čtrnáctý (Ibiza-Beziers)

26.10.2013

Ráno si mírně přivstaneme a kontrolujeme počasí. Přeje nám, ostatně jako celou cestu. Prohlídku Barcelony bychom však již stejně dnes nezvládli a rádi bychom již dále nezaostávali proti plánu. Hlavní letiště v Barceloně je pro VFR provoz uzavřené, který nesmí vstoupit ani do jeho CTR. Prolétáme tedy alespoň těsně kolem něj a prohlížíme si Barcelonu ze vzduchu. Je to ohromné a překrásné město, my však musíme pokračovat podél pobřeží dále do Girony, kde brzy bezpečně dosedáme. Jakmile se místní h ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den patnáctý (Beziers-Cannes)

27.10.2013

Brzy ráno, hned po probuzení v Beziérs, kontrolujeme počasí pro celé východní pobřeží Francie. Vše je perfektní i s výhledem na minimálně celý dnešní den. Rozkládáme tedy mapy pro doplánování zatím asi nejméně „předplánovaného“ úseku. Pokoušíme se vyhnout větším letištím, která jsou zejména v této oblasti enormně drahá, ceny za přistání se pohybují kolem 10 000 Kč. Musíme tedy vynechat Nice, rádi bychom však viděli St. Tropez, připadá tedy v úvahu letiště La Mole (LFTZ), které je této destinaci ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den šestnáctý (Cannes – Benátky)

28.10.2013

Včerejší předpověď odpoledních bouřek se potvrzuje, zatím je však obloha čistá a ještě nějakou dobu by taková i měla zůstat, rozhodujeme se tedy vyrazit co nejdříve. U zdejší samoobslužné čerpací stanice tankujeme Avgas za slušnou cenu 2,12 eur za litr. V hangáru 7 (podobnost se salcburským hangárem stejného jména je čistě náhodná :-) ) kupujeme quart oleje za výrazně méně příznivou cenu 20 eur a brzy poté již žádáme spouštění k odletu do Benátek. Provoz v Mandelieu je v tuto dobu opravdu čilý, ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den sedmnáctý a osmnáctý (Benátky-Innsbruck)

29.10.2013

Dnešním probuzením v rytmu venkovní „typicky italské hádky“ dvou Benátčanů začínáme den, ve kterém máme v plánu s Julkou proletět údolí Alp lemované mnohakilometrovými vrcholky velikánů. Kontrole počasí na letišti se věnujeme co nejdetailněji. Bez nadsázky na něm dnes bude záviset bezpečnost letu více, než kdykoliv jindy. Vše však naštěstí vypadá dobře. Bouřky sice přijít mohou, ale až opravdu později večer. Platíme poplatky ve výši 55 eur, z nichž největší část netvoří nic jiného než zase hand ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Den devatenáctý (Innsbruck – Praha)

01.11.2013

Den v Alpách máme za sebou, finální etapu celého projektu naopak před sebou. Včerejší předpověď počasí, předpovídající přechod silné studené fronty, nám na klidu moc nepřidala, ale podle všeho bude přecházet až v odpoledních hodinách. Rozhodnutí je tedy vyrazit co nejdříve. Odjezd z Otztalu se samozřejmě neobejde bez dopravních komplikací, ale před polednem jsme již připraveni na letišti v Innsbrucku. Před frontou tedy máme malý náskok, ten bychom měli ještě prodloužit za letu. Komplikace by dn ...

celý zápis >>
náhled obrázku

Závěr a poděkování

01.11.2013

V průběhu 18 dnů jsme přistáli na území osmi států a během 42 letových hodin ulétli 6 500 km s přistáním na 23 místech. Od opuštěných letišť nerozeznatelných od pouště až po nejznámější světové vzdušné přístavy. Naším záměrem však nebylo jen doletět do Afriky a zpět, rádi bychom těch několik málo získaných zkušeností předávali dál všem, kteří o podobném letu uvažují. Nic z toho by se také nestalo skutečností bez velké podpory našich partnerů. Rádi bychom tímto poděkovali našemu generálnímu spon ...

celý zápis >>
About us Contact