The purpose of this article is not to highlight an aviation trip throughout western Europe but rather to share our experience and to help in making the airspace of foreign countries’ airspace more accessible for all Czech pilots who would like to fly abroad. That being said, I will describe the entire project in as much detail as possible from its origins through the actual flying to the conclusion of the event. The most important, factual data will be highlighted in colour, to make them stand ...
celý zápis >>První myšlenka pro větší zahraniční výlet, podpořena zahraničními výcvikovými lety v PPL výcviku, se zrodila v září roku 2011 po prodeji Cessny OK-JKV z letňanského Aeroklubu novému německému provozovateli, jímž byla rodina dvacetiletého kluka (Nektarios Raftis) s čerstvě dokončeným výcvikem soukromého pilota. Spolu s rozhodnutím zanechat letadlo na české OK imatrikulaci byla spojena nutnost létání na pravidelné prohlídky do Prahy. S Nekim se z nás velmi rychle stali kamarádi a já získal možnost ...
celý zápis >>Posádka by tedy byla, zbývalo už jen plánování. Bylo jasné, že se potřebujeme dostat z Prahy do Hamburku ideálně přes Anglii, jak, to bylo na nás. Přímo se nám moc letět nechtělo, zvlášť ne, když s malou „zalíťkou“ můžeme vidět Alpy, což evokovalo plán navštívit Laurenta Golaye, skvělého člověka a pilota, jehož nálet převyšuje 20.000 letových hodin na všech možných typech letadel, v Ženevě. Jemu se náš plán zalíbil a ochotně nabídl ubytování a cenné rady a informace k celému letu. Když už bychom ...
celý zápis >>Koupili jsme malou (ale dobrou) sadu na ukotvení letadla, obstarali 4 litry leteckého oleje, záchranné vesty pro přelet kanálu, AIPy všech plánovaných i záložních letišť a národní postupy pro lety VFR. Vše podstatné jsme měli vytištěné, jednalo se opravdu o nemalý štos papírů... Pro alespoň týdenní létání v nějaké zemi se hodí také národní datová SIM, my ji pořídili pro Anglii se 2GB FUP za cca 200Kč přes e-bay. Kromě zjištění předletových informací a propojení s domovem nám připojení na interne ...
celý zápis >>Den odletu (20. 6. 2012) se nám trochu zkomplikoval několika logistickými chybami, měli jsme v plánu vzlétnout ve 12h, podařilo se nám to ale až kolem třetí hodiny odpoledne. Vzhledem k pětihodinové trase s mezipřistáním to opravdu není ono, lepší je si ponechat opravdu několikahodinovou rezervu, hrozí-li nebezpečí, že se setkáte se soumrakem. Před tím jsme vyplnili letové plány na obě etapy letu najednou. Před odletem do zahraničí je samozřejmě nutné naučit se vyplnit letový plán správně včetn ...
celý zápis >>Je přesně 18:46 místního času, podle plánu bychom měli mít rezervu před západem asi 15min, do soumraku 45, což se dá zvládnout, přesto letíme přeci jen radši trochu rychleji. Za chvíli jsme u Švýcarských hranic a přecházíme na Zürich Information. Při zpětném pohledu se jedná jednoznačně o nejlepší FIS z prolétávaných zemí. Informace získáváte o všem kolem Vás, ať už se jedná o počasí, řízené a omezené prostory nebo potenciálně konfliktní provoz. Letadlu, letícímu podle VFR na stejné frekvenci, b ...
celý zápis >>Na letiště vyrážíme po osmé hodině ráno. Dáme na rady místních a letový plán na let nepodáváme, prý je to zbytečné, stačit by mělo jen běžné spojení na jednotlivých stanovištích FIS (Flight Information Service). Počasí by mělo být velmi dobré, jen odpoledne je předpoklad tvorby bouřek a zejména ve středu Francie má sílit vítr, uzemnit by nás to ale nemělo. Tak doplňujeme palivo, myjeme Jůlinku (což jsme po první etapě zanedbali) a chvíli před desátou již pojíždíme na vzlet. Standardně se vždy po ...
celý zápis >>Na letiště vyrážíme po osmé hodině ráno. Dáme na rady místních a letový plán na let nepodáváme, prý je to zbytečné, stačit by mělo jen běžné spojení na jednotlivých stanovištích FIS (Flight Information Service). Počasí by mělo být velmi dobré, jen odpoledne je předpoklad tvorby bouřek a zejména ve středu Francie má sílit vítr, uzemnit by nás to ale nemělo. Tak doplňujeme palivo, myjeme Jůlinku (což jsme po první etapě zanedbali) a chvíli před desátou již pojíždíme na vzlet. Standardně se vždy po ...
celý zápis >>Následující den dopoledne dorážíme na letiště, chvíli nám trvá, než se nám podaří nalézt kancelář pro odbavení soukromých letů. Vstupuje se do ní kovovými protipožárními dveřmi, kde většina této části objektu je rozestavěná. Nakonec jsme však úspěšní a vše probíhá bez nejmenších komplikací, až na to, že žádné mapy nemají a už vůbec je neprodávají. Zkoušíme volat na věž do Le Mans, jakožto řízeného letiště vzdáleného asi 20min letu od Tours, přibližně na naší plánované trase. Odpovědí na otázku, ...
celý zápis >>Po vzletu pokračujeme přímo na Le Mans a za okamžik již ladíme Le Mans Tower a následně dostáváme povolení k přistání na dráhu 20. Jedná se opravdu o pěkné letiště s 1420m dlouhou asfaltovou dráhou a personálem, který k našemu překvapení mluví velmi dobře anglicky. I mapy zde opravdu mají, prodat je už ale nechtějí, není však problém pořídit kopie, tak aspoň něco. Aktuální databáze máme i v elektronické podobě, teď i papírový „backup“. Za přistání platíme 9,19€, palivo nepotřebujeme, ale stojí 2 ...
celý zápis >>Na letišti nejprve vyplňujeme letový plán – je možné to udělat pouze elektronicky a ve francouzštině, snad jsme ale úspěšní. I počasí se daří získat po asi dvou registracích na různých serverech úspěšně. Co už se jeví jako nereálné je tisk AIPu letiště v Jersey, je k tomu totiž zapotřebí internet, který je na „veřejném počítači“ pod heslem, který nikdo z přítomných zaměstnanců nezná a o tom, že by byl internet i někde jinde, nikdo z nich nikdy neslyšel. Na další dohadování moc náladu nemáme a ro ...
celý zápis >>Samotné letiště je skvěle vybaveno, jsou zde dvě „samoobslužné“ briefingové místnosti s počítači, tiskárnami a mapami, v malém pilotshopu lze koupit i některé potřebné vybavení. Podáváme letový plán pro přelet Kanálu s trasou přes body NB, NA a SOVAT přímo na cílové letiště Lydd. Nádrže plníme radši větším, než menším množství paliva za cenu 2,25€/l a platíme přistávací poplatky, které tvoří v poměru k vybavení vcelku férových 20€. Přelet kanálu a první setkání s Anglií Poprvé nandáváme záchra ...
celý zápis >>Do hotelu se vracíme po setmění, na zítřek plánujeme let do Bristolu, kde již máme zajištěno ubytování u Honzy Mrázka, kamaráda, který zde již několik let žije. Probouzím se již za svítání, venku je oblačnost v cca 100m a souvisle prší. Dle radaru by to měl být konec fronty, jejíž většina přešla již v noci. V průběhu dopoledne a zejména odpoledne bychom se tedy měli dočkat lepšího počasí. Komplikací ale není nikdy dost a zjišťujeme, že Bristol Filton – letiště, kam jsme se chystali, je o víkende ...
celý zápis >>Trasu do Blackpoolu volíme s jediným otočným bodem, letištěm Welshpool, čeká nás let přes prakticky celý Wales, přes světoznámá travnatá pohoří. Před spuštěním motoru je potřeba získat odletové povolení na frekvenci Bristol Flying Center, po potvrzení destinace, plánovaného času letu a vytrvalosti je možné kontaktovat frekvenci Ground (resp. Delivery v denních špičkách) pro povolení ke spuštění motoru a pojíždění. Před vstupem na dráhu voláme Bristol Tower, kde po potvrzení připravenosti ke vzle ...
celý zápis >>Probouzíme se do zatažené oblohy se slabým mrholením, které má již ale dopoledne ustávat, tak snad předpověď nezklame. Na letiště nás veze paní, která Mileně pomáhá s domácími pracemi, jedná se o rodilou Skotku s velmi silným skotským přízvukem. Zprvu je složité pochytit vše, co říká, přesto přivykáme během pár minut a téměř po celou dobu jízdy probíráme skotsko-anglické reálie. Na letišti dokončíme navigační přípravu a kontrolujeme počasí. Vzestupná tendence je jednoznačná i pohledem z okna, j ...
celý zápis >>Kvůli počasí se vracíme zpět do Carlisle chvíli po poledni, s tím, že si prohlédneme město a přilehlé okolí. Jak se blížíme, tak se ale obloha začíná protrhávat a svítá naděje na návrat do Blackpoolu, která pro nás vytváří výrazně vyšší prioritu, než vizi čekání dalších několika dní kvůli prohlídce města a promeškání šance na návrat. Počasí Jedeme tedy na letiště, kontrolujeme počasí – v Blackpoolu CAVOK, zde 4/8 oblačnosti ve 2000ft, bez deště, s nezhoršující se tendencí minimálně do konce dn ...
celý zápis >>Následující den ráno kontrolujeme počasí. Stále je ovlivněno koncem přecházející fronty, která by měla odeznít během několika málo hodin. Vyrážíme tedy na letiště, připravujeme vše potřebné a přichází doba čekání. Většina z nás při pohledu na souvisle zataženou oblohu s neustálým deštěm v žádnou pozitivní změnu nevěří, ale dle radaru by opravdu měla přijít. Nakonec tomu tak opravdu je a oblačnost se začíná protrhávat a déšť ustává. Na letišti tou dobou čekáme spolu s posádkou vrtulníku, patřícíh ...
celý zápis >>Na letiště dne 29. 6. dorážíme relativně brzy ráno před 8h, plánujeme let z Blackpoolu na bod Haydock Park Racecourse, který je vstupním bodem do Low Level VFR Route mezi mezinárodními letišti Liverpool a Manchester. To za předpokladu, že dostaneme povolení přímo přes vojenské letiště Warton, který sousedí s Blackpoolem. Pokud nikoliv, oblétneme jeho řízený prostor východně. Z Haydock Park Racecourse máme v plánu Ashcroft Airfield, jako otočný bod ležící na výstupu ze zmíněného koridoru. Dále Ta ...
celý zápis >>Po chvilce přijíždíme k poměrně velkému, jak jinak, než typicky anglickému domu, prvně potkáváme dceru pana Wintona, Barbaru. Nedočkavě čekáme na okamžik, až spatříme člověka, který zachránil 669 československých dětí, jen proto, že to bylo, dle svých slov, „potřeba“. Mimo jiné před válkou létal jako instruktor na dvouplošníku Gipsy Moth, za války sloužil v Royal Air Force. Během svého rozmanitého života vystřídal mnoho profesí, většinou v oboru finančnictví. O svém činu mlčel až do roku 1988, k ...
celý zápis >>Zbývá jen zaplatit poplatky a zavolat do Oxfordu, jehož letiště je „Strictly PPR“, s naším příletem ale nemají nejmenší problém. Opět s plnou Julkou a všemi osobami na palubě startujeme ke krátkému 22minutovému letu do Oxfordu. Vítr opět zesílil až téměř k 30 uzlům, naštěstí ve směru dráhy. Posloucháme ATIS, a přecházíme na Oxford Approach, které přebírá frekvenci Tower i Ground, což je poněkud neobvyklá kombinace, zejména když pro žádost o spouštění motoru voláte stanoviště určené primárně (ale ...
celý zápis >>Brzy po setmění jsme zpět v hotelu, nařizujeme budík na 5:30, abychom stihli přílet mezi 8:40 – 8:50 v Duxfordu a jdeme spát. Krátce po šesté již jedeme na letiště, kam dorážíme chvíli před sedmou hodinou ranní. Platíme poplatky a objednáváme palivo, které stejně jako v Tours a Le Touquet nemůžeme tankovat sami. Jen přijede cisterna, a aniž by byl pilot nebo člen posádky nutně přítomný u letadla, je doplněn předem stanovený objem, což je minimálně trošku nezvyk, nicméně to funguje. Mezitím dokon ...
celý zápis >>Ráno po probuzení se v rychlosti sbalíme, loučíme se s bezvadnou partou filmařů, kterým patří naše obrovské díky, stejně tak jako zaměstnancům letiště Duxford. Na letiště dorážíme již kolem osmé hodiny ráno, abychom v letištní kantýně spolu se snídaní naplánovali celý let a vyplnili letové plány. V takto časnou hodinu zde potkáváme pouze zaměstnance letiště a letové posádky, účastnící se airshow. Prvotní trasa letu je daná publikovanými odletovými tratěmi s Duxfordu přes Haverhill a Clacton VOR ...
celý zápis >>Na zemi nás již očekává otec Nekiho, pohodový Kyriakos Raftis. Před odjezdem Jůlinku samozřejmě důkladně čistíme všude, kde to jen trochu jde. Během necelých 30h letu a 4500km ve všech možných i nemožných podmínkách, po 17dnech (včetně prostoje v Letňanech) bez možnosti hangárování jsme nezaznamenali jediný technický problém. I přesto, že Cessny asi nikdy nebudou dosahovat „pilotážních“ kvalit českých Zlínů, jedná se o ekonomická a spolehlivá letadla, jejichž kvality jsou doloženy tisíci vyroben ...
celý zápis >>