AEROLIFE

Eurotrip 2012

Osmá etapa (Lydd - Bristol)

Do hotelu se vracíme po setmění, na zítřek plánujeme let do Bristolu, kde již máme zajištěno ubytování u Honzy Mrázka, kamaráda, který zde již několik let žije. Probouzím se již za svítání, venku je oblačnost v cca 100m a souvisle prší. Dle radaru by to měl být konec fronty, jejíž většina přešla již v noci. V průběhu dopoledne a zejména odpoledne bychom se tedy měli dočkat lepšího počasí. Komplikací ale není nikdy dost a zjišťujeme, že Bristol Filton – letiště, kam jsme se chystali, je o víkendech neprodyšně uzavřeno. Jedná se samozřejmě o naší chybu, která nás bude stát dost peněz, o tom ale ještě nemáme tušení. Víme jen, že přistání na hlavním Bristolském letišti bude výrazně dražší, spoléháme se na reference pilotů z you-fly.com, podle kterých by se mělo jednat o poměrně vysoké sumy srovnatelné např. s letištěm v Ruzyni (tedy kolem 100£), ale proto, že se jedná o jedinou možnost, jak vidět Bristol, jdeme do toho. Po desáté hodině voláme našeho starého známého taxikáře a po půl hodině dorážíme na letiště. Zdejší „self-briefing“ přijde opět více než vhod, na jednom počítači lze vyčíst podrobné aktuální meteorologické informace o letišti, na druhém vše ostatní, co je potřeba. Tisk veškerých dokumentů je zcela zdarma. Vyplňujeme letový plán přes Seaford VOR, bod Beaulieu, což je nepoužívané letiště mezi městy Portsmouth a Poole a bod FROME, tj. stejnojmenné město asi 50km JV od Bristolu. Plán nám místní „recepční“ faxuje přímo na místní věž, kde nám jeho přijetí telefonicky potvrzují. Výrazně se zlepšilo i počasí a dle plánu přesně ve 14.00 místního času vzlétáme. Zejména na jihu Anglie má let podél pobřeží své výhody v tom, že nad moře nezasahuje většina zakázaných a omezených prostorů, až na výjimky se dá letět přibližně rovně. Do karet nám hraje i téměř modrá obloha směrem na jih a oblačné nebe nad pevninou. Jak se blížíme k hustěji zastavěným oblastem, ladíme místo London Info postupně přibližující se sportovní letiště v okolí Portsmouthu. Poté zpět frekvenci London Info (která je však jiná, než na východní části pobřeží, podobně jako naše východní a západní frekvence Praha Info). Odtud nás po pár minutách předávají na Bournemouth Radar (frekvence na mapě značená jako LARS – Lower Airspace Radar advisory Service), na které zůstáváme až do přechodu na Bristol Radar, asi 50km před vstupem do CTR (Control zone) Bristol. Hlásíme FROME a dle instrukcí pokračujeme dále na RADSTOCK, před ním přecházíme na Bristol Tower, která nám dává povolení pokračovat přímo na levý base leg dráhy 27, ještě před jeho dosažením ho rozšiřuje a můžeme přímo na finále. Před i za námi dosedají Boeingy 737 různých společností. Po přistání dle instrukcí pojíždíme na stojánku Bristol Flying Center. Kotvíme Julku a po chvilce už s Honzou jedeme do města.

Bristol jako takový má určitě co ukázat, i když éru své největší slávy má už poměrně dlouho za sebou. Stále však stojí za vidění např. více než 140 let starý závěsný most Suspension Bridge nebo bristolský přístav, který byl spolu s Liverpoolem jedním ze dvou hlavních přístavů, přes které se dopravovali otroci z Afriky do Ameriky. Zdrojem příjmů města je stále námořní obchod a v posledních 50 letech i letecký průmysl – své základny zde mají např. firmy Airbus, Rolls Royce a BAE Systems, všechny na letišti Filton. Jedním z nejznámějších projektů vznikající v Bristolu byl britsko-francouzský Concorde. Další firmou působící v Bristolu je také největší výrobce horkovzdušných balónů na světě Cameron Balloons. Kromě průmyslu však město vyniká i svými universitami, z nichž největší je University of Bristol.

Bristol jako takový má určitě co ukázat, i když éru své největší slávy má už poměrně dlouho za sebou. Stále však stojí za vidění např. více než 140 let starý závěsný most Suspension Bridge nebo bristolský přístav, který byl spolu s Liverpoolem jedním ze dvou hlavních přístavů, přes které se dopravovali otroci z Afriky do Ameriky. Zdrojem příjmů města je stále námořní obchod a v posledních 50 letech i letecký průmysl – své základny zde mají např. firmy Airbus, Rolls Royce a BAE Systems, všechny na letišti Filton. Jedním z nejznámějších projektů vznikající v Bristolu byl britsko-francouzský Concorde. Další firmou působící v Bristolu je také největší výrobce horkovzdušných balónů na světě Cameron Balloons. Kromě průmyslu však město vyniká i svými universitami, z nichž největší je University of Bristol.

Další den odpoledne již vyrážíme na letiště, kde se loučíme s naším hostitelem Honzou, za vše mu patří veliký dík. Nicméně tím naše bristolská etapa ještě nekončí, to, na co z Bristolu asi jen tak nezapomeneme, máme ještě před sebou. Po příchodu do terminálu jdu zaplatit přistávací poplatky s očekáváním velké, ale ne astronomické částky...spletl jsem se. Faktura za přistání v Bristolu na sobě nese částku 306£, tedy v přepočtu necelých 10.000Kč. Co si budeme povídat, to je vážně dost. Přesvědčuji se, jestli se nejedná o chybu, prý nikoliv, odpovědí na otázku jestli je to standardní sazba, se nám dostává odpovědi, že ano, že to je tady běžné. Nezbývá nám nic jiného, než zaplatit a se znechucením odletět. Plyne z toho však ponaučení si částku za přistání a s ním spojených poplatků vždy před letem na velká letiště ověřit předem z oficiálních zdrojů a nespoléhat na běžné sazby, které jsou běžné prakticky ve všech ostatních případech. Zmíněným oficiálním zdrojem je ale pouze vznesení dotazu na oficiální e-mail/telefon letiště, oproti ČR v AIPu výše poplatků uvedeny nejsou. Litr AVGASu stojí v Bristolu 2,26£, k celkové částce je ještě účtován paušál 2,25£.

Fotogalerie

About us Contact